Pierwsze pojazdy po I WŚ (CWS T1, Polski...
Rewolucja przemysłowa nie dotkneła RP tak mocno jak innych państw, oczywiście ze względu na zabory, jednak wraz z odzyskaniem niepodległości w odrodzonej Polsce pojawił się popyt na samochody osobowe, ciężarowe oraz inne.
W Polsce już podczas zaborów w latach 1900-1917, produkowano w małych ilościach m.i. karoserie własnej konstrukcji czy części układu napędowego.
W jak najszybszym tempie, po odzyskaniu wolności, rozpoczęto projektowanie i wdrażanie do produkcji nowych konstrukcji. Oprócz tego nadal produkowano to co produkowali na terenach RP, chociażby niemcy.
Na zdjęciu wyżej replika pierwszego samochodu osobowego CWS T-1.
Centralne Warsztaty Samochodowe powstały w 1918 roku. Z początku zajmowały się remontowaniem karoseri oraz całych pojazdów. W pierwszych latach zmontowano także krótką serię Forda T(pierwszego samochodu osobowego dla mas). W kolejnych latach remontowano także czołgi. W latach 1922-1924 inż.Tadeusz Tański skonstruował pojazd później znany jako CWS T-1. W 1924 wyprodukowano silnik, na który nałozono nadwozie importowanego samochodu.
Od 1927 samochód konstruowano w krótkich seriach w związku z tym ostateczne sprzedało się zaledwie kilkaset sztuk.
Samochód dostępny był w następujących wersjach nadwozia:
- torpedo
- kareta
- berlina
- kabriolet
- lekki ciężarowy
Pojazd ostateczne "skończył" karierę w 1931 roku, a było to związane z podpisaniem umowy pomiędzy polskimi władzami a firmą FIAT. Co zapoczątkowało tradycję Polskiego Fiata, którą później wykorzystano przez władzę PRL.
POLSKI FIAT
W 1920 roku firma włoski producent samochodów FIAT, otworzył w polsce przedsiębiorstwo Polski Fiat, które to na początku zajmowało się sprzedażą samochodów tej marki w polsce.
Z czasem jednak rozpoczęto produkcję w polsce, pierwszy model czyli 508 na początku był montowany z włoskich części. Wkrótce jednak zaczęto w polsce fabrykować również części.
Najpopularniejsze modele POLSKIEGO FIATA:
508/III JUNAK
518 MAZUR
618 GROM
Na zdjęciu wyżej POLSKI FIAT 508
Na zdjęciu wyżej POLSKI FIAT 518
Na zdjęciu wyżej POLSKI FIAT 618