• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Polskie pojazdy

Strony

  • Strona główna

Pierwsze pojazdy po I WŚ (CWS T1, Polski...

Rewolucja przemysłowa nie dotkneła RP tak mocno jak innych państw, oczywiście ze względu na zabory, jednak wraz z odzyskaniem niepodległości w odrodzonej Polsce pojawił się popyt na samochody osobowe, ciężarowe oraz inne.

W Polsce już podczas zaborów w latach 1900-1917, produkowano w małych ilościach m.i. karoserie własnej konstrukcji czy części układu napędowego.

W jak najszybszym tempie, po odzyskaniu wolności, rozpoczęto projektowanie i wdrażanie do produkcji nowych konstrukcji. Oprócz tego nadal produkowano to co produkowali na terenach RP, chociażby niemcy.

 Pierwszy polski samochód CWS T-1

Na zdjęciu wyżej replika pierwszego samochodu osobowego CWS T-1.

Centralne Warsztaty Samochodowe powstały w 1918 roku. Z początku zajmowały się remontowaniem karoseri oraz całych pojazdów. W pierwszych latach zmontowano także krótką serię Forda T(pierwszego samochodu osobowego dla mas). W kolejnych latach remontowano także czołgi. W latach 1922-1924 inż.Tadeusz Tański skonstruował pojazd później znany jako CWS T-1. W 1924 wyprodukowano silnik, na który nałozono nadwozie importowanego samochodu.

Od 1927 samochód konstruowano w krótkich seriach w związku z tym ostateczne sprzedało się zaledwie kilkaset sztuk.

Samochód dostępny był w następujących wersjach nadwozia:

- torpedo

- kareta

- berlina

- kabriolet

- lekki ciężarowy

 

Pojazd ostateczne "skończył" karierę w 1931 roku, a było to związane z podpisaniem umowy pomiędzy polskimi władzami a firmą FIAT. Co zapoczątkowało tradycję Polskiego Fiata, którą później wykorzystano przez władzę PRL.

 

POLSKI FIAT

W 1920 roku firma włoski producent samochodów FIAT, otworzył w polsce przedsiębiorstwo Polski Fiat,  które to na początku zajmowało się sprzedażą samochodów tej marki w polsce.

Z czasem jednak rozpoczęto produkcję w polsce, pierwszy model czyli 508 na początku był montowany z włoskich części. Wkrótce jednak zaczęto w polsce fabrykować również części.

 

Najpopularniejsze modele POLSKIEGO FIATA:

508/III JUNAK

518 MAZUR

618 GROM

Na zdjęciu wyżej POLSKI FIAT 508

 

Na zdjęciu wyżej POLSKI FIAT 518

 

Na zdjęciu wyżej POLSKI FIAT 618

15 kwietnia 2020   Dodaj komentarz
Polskiepojazdy | Blogi