Schyłek PRL-owskiej motoryzacji (FSO/Daewoo...
Po wielu latach produkcji władze rozpoczeły poszukiwania nowego pojazdu który miałby zastąpić zasłużonego PF 125p (którego koniec końców, i tak produkowano do '91 roku).
Ponownie skierowano się do FIATA w celu uzyskania licencji, skończyło się na tym że włosi dostarczyli gotowy pojazd. Oparty był na technice PF 125p który był oparty technicznie na FIACIE 1300 (który pochodził jeszcze z lat 60)
Polonez został zaprojektowany w Turyńskim Centrum Projektowym FIATA.
Początkowo nosił nazwę 125PN (Polacco Nuova), w latach 1975 - 1977 trwały prace konstrukcyjne nad prototypami oraz trwało przygotowanie fabryki na Żeraniu do produkcji nowego pojazdu.
Od stycznia 1978 roku montowano kilka egzemplarzy dziennie, do początku kwietnia gotowych było około 300 sztuk.
W tygodniku Życie Warszawy, rozpoczęto konkurs na nazwę dla nowego modelu.
Również w tym samymy roku, już po wdrożeniu samochodu do produkcji seryjnej, pierwsze egzemplarze nosiły nazwę i oznaczenia FSO Polski 1300/1500.
W polsce samochód produkowany był w latach 1978 – 1991.(Jako FSO POLONEZ) oraz w latach 1992 - 2002 (jako DAEWOO FSO POLONEZ, albo poprostu POLONEZ CARO)
Poniżej FSO Polonez 1500 z roku 1978
Poniżej FSO Polonez 1500 z roku 1978, wnętrze.
Polonez Coupe
W latach 80 powstało kilka egzemplarzy modelu coupe (który różnił się od zwykłej wersji posiadaniem jednej pary drzwi.)
Poniżej FSO Polonez Coupe 1.5X
W kolejnych latach wprowadzano wiele zmian i usprawnień, choć jeszcze w momencie rozpoczęcia sprzedaży samochód był stosunkowo nowoczensy to wraz z upływem lat stawał się coraz bardzie archaiczny i nie dostosowany do zmian.
Pod koniec lat 80 w polsce zachodziły doże zmiany, kończyła się epoka komunistyczna a zaczynała kapitalistyczna.
Dlatego też w latach 85 - 89, władze fabryki prowadziły poszukiwania następcy przestarzałego Poloneza.
W grę wchodziły (tak jak kiedyś) dwie opcje. Pierwsza to zakup licencji na pojazd zachodni (patrz FIAT UNO).
Druga to konstrukcja własna.
FSO WARS
Początkowo podpisano umowę z FIATEM na produkcję wspomnianego wcześniej modelu Uno.
Jednak tego samego dnia umowa została zerwana.
Dlatego też musiano zdecydować się na plan B.
Powstał prototyp o nazwie Wars. Był to nowoczesny pojazd posiadający bogate wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa.
Był to kompakt co znacząco wpływało na jego uniwersalność.
Ponizej FSO WARS
Wracając do Poloneza...
Ostatecznie z Warsa nie wyszło nic. Jedni mówią że jak zwykle w Moskwie zapadła decyzja dławiąca polaków, drudzy wyczuwają spisek zagranicznych koncernów takich jak VOLKSWAGEN czy nawet MERCEDES BENZ. Koniec końców Polonez pozostał na dłużej niż zakładano.
Na początku lat 90, rozpoczęto poszukiwania partnera dla FSO na Żeraniu. Wszak skończył się okres wsparcia od rządu i od teraz warszawska fabryka musiała radzić sobie sama.
Początkowo współpracę prowadzono z amerykańskim General Motors. Na żeraniu produkowano chociażby OPLA Astrę.
Poniżej OPEL Astra G produkowana na żeraniu w latach 90.
Jednak współpraca nie była zbyt owocna, później ofertę zapuku fabryki złożyło jeszcze kilka koncernów.
VOLKSWAGEN (niemcy), DAEWOO (korea poł.), HYUNDAI (korea poł).
Ostatecznie zdecydowano się na ofertę DAEWOO ze względu na bogatą ofertę socjalną dla pracowników oraz zgodzenie się na wurnki ze strony polskiej m.i. chodziło o brak dużych zwolnień w kadrze.
Rozpoczęto więc produkcję nowych modeli jak i usprawnienia starszych (patrz Polonez).
DAEWOO Matiz produkowany na żeraniu.
DAEWOO Lanos Plus z 2007 roku produkowany na żeraniu.
Polonez Caro (pierwszy model po zakupie FSO przez DAEWOO)
Polonez Atu Plus z 1994 roku.
Historia modelu polonez była dość tragiczna ponieważ w czasie późniejszym (lata 90/00), okazało się że DAEWOO jest bardzo słabo zarządane co spowodowało bankructwo i przejęcie przez wcześniej wspominane GM (General Motors). Decyzją władz amerykańskiego koncertnu pozbyto się FSO spod skrzydeł DAEWOO. W roku 2002 z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Polonez Kombii w kolorze niebieskim.
Jako ciekawostkę można dodać że Polonez był produkowany także w Kairze w latach 1983 – 1992.
Oprócz wersji wyżej pokazanych produkowano także:
Polonez Analog (prototyp z napędem 4x4)
Polonez Truck
Polonez Bella (karawan)
Truck był produkowany w Nysie.
Poniżej FSO Polonez Analog 4, z napędęm 4x4
Poniżej FSO Polonez Truck