Po II wojnie światowej, Polska potrzebowała samochodów różnego typu aby kraj mógł wstać z kolan i odbudowywać się.
Władze komunistyczne miały pewnien plan na to jak to zrobić. Na Kremlu zapadła decyzja o tym że dla wszystkich krajów bloku wschodniego zostaną zakupione licencje marek zagranicznych, w tym od włoskiego FIATA.
W myśl tego w Polsce rozpoczęto budowę fabryk które miały produkować nowe maszyny. W warszawie powstało FSO czyli Fabryka Samochodów Osobowych, mieszcząca się w dzielnicy Żerań.
W Nysie powstała fabryka samochodów dostawczych.
A w Starachowicach rozpoczęto budowę ciągników siodłowych, czyli ciężarówek.
Na zdjęciu wyżej brama głowna FSO w Warszawie.(Lata 80/90)
Początek FSO Warszawy.
W latach 50 ZSRR próbowało uzgodnić z FIATEM, warunki zakupu licencjii na model 1110. Z początku FIAT deklarował że pokryje koszty związane z budową fabryk w Polsce ale ostatecznie to nie doszło do skutku. W grę nie wchodziła pomoc z planu Marshalla, a więc Polska sama musiała sfinansować budowę. Za jakiś czas otrzymaliśmy dokumentację samochodu GAZ M20 Pobieda, na którym oparto naszą Warszawę. Planowano rocznie produkować 25 tyś. egzemplaży. Na początku rosjanie pomogli w uruchomieniu produkcji lecz później pojazd był samodzielnie rozwijany w FSO.
Na zdjęciu wyżej FSO Warszawa M20.
A poniżej wszystkie wersje(modernizacje) pojazdu wraz z latami produkcji:
Warszawa M-20 (1951–1957)
Warszawa M-20 model 57 (1957–1960) (później zwana 200)
Warszawa 201 (1960–1964)
Warszawa 202 (1962–1964)
Warszawa 223/224 (1964–1973)
W każdej kolejnej modernizacji poprawniano m.i. silnik czy podejmowano próby unowocześnienia nadwozia.
Wiele innych pojazdów opierało się na konstrukcji Warszawy co było spowodowane brakiem środków na nowe projekty.
Te pojazdy to m.i.
FSC Żuk (poniżej.)
Czy FSR Tarpan
Warszawa doczekała się też wielu wersji nadwozia i prototypów.
Jednym z najciekawszych głównie pod względem projektu karoserii a nie techniki pod maską, był prototyp Warszawa 210(poniżej)
Kolejnym pojazdem któremu warto się przyjżeć jest FSO Syrena.
Syrena był to samochód osobowy podobny wymiarami do Warszawy ale o klasę niższy.
Mimo tego technika zastosowana w obu pojazdach była podobna.
Na zdjęciu niżej FSO Syrena z 1960 roku.
Interesującym faktem jest to że samochód był z początku produkowany w FSO ale z czasem przeniesiono produkcję do FSM w Bielsku-Białej(Fabryka Samochodów Małolitrażowych)
W 1965 roku w rozpoczęto poszukiwania następcy Warszawy, na to plany były dwa.
Jeden zakładał wdrożenie do produkcji auta krajowego(Syrena, która była głównie polskim pomysłem)(prototyp Warszawa 210 wspomniana wcześniej)
lub zakup licencji na auto zagraniczne.
W końcu rozmowy rozpoczęto z dwoma koncernami, FIAT i RENAULT.
Strona RENAULT zaprezentowała zbyt drogą w drożeniu ofertę, dlatego też FIAT zyskał kolejnego klienta.
Początkowo oferowano zakup licenjii na model 1500/1300, aczkolwiek delegacji pokazano również model 125, którego premiera była zaplanowana na grudzień.
Jednak na delegatach model zrobił na tyle duże wrażenie że ostatecznie umowa licencyjna objeła nietypowe auto.
Ze względów finansowych niemożliwy był zakup licencji na model 125, dlatego też rozmówcy doszli do pewnego kompromisu
Model o oznaczeniu 125p miał posiadać
karoserię i układ hamulcowy z modelu 125
silnik płytę podłogową i resztę z modelu 1300.
Poniżej Polski Fiat 125p Model '80.
Przez wiele lat produkcji wprowadzano liczne modernizacje i zmiany
(1967-1991)
Miej więcej w połowie okresu produkcji FIAT wycofał prawa do używania nazwy FIAT dla modelu 125p ze względu na jego przestażałość dlatego można spotkać pojazdy oznaczone jako
FSO 125p
FSO 1500
Model ten byl intensywnie eksportowany do krajow zachodnich, lecz nie zyskał tam dużej popularności nawet jako budżetowe auto.
Wyjątkiem były inne kraje bloku wschodniego ale tam również nie zdobył wielkiego uznania, dlatego że również w innych krajach produkowano samochody na licencji FIATA.
Na zdjęciu niżej FIAT 125(bez oznaczeniea "p", co oznacza wersję włoską)
Na zdjęciu niżej POLSKI FIAT 125p Pick-up, wersja użytkowa
Poniżej jugosłowiańska ZASTAVA 125pz, czyli brat bliźniak naszego "dużego fiata".
Nie różniła się znacznie, przynajmniej pod względem wyglądu i techniki.
Poniżej statyski produkcji(rocznej):
Rok:
1967 - 1971, 75- 52 tyś sztuk.
1972 - 1981 , ok. 60 tyś sztuk
1982 - 1991, 47 - 4 tyś sztuk.
FIAT 126p/MAŁY FIAT
W związku z zapotrzebowaniem na małe samochody (mimo tego że 125p nie był wcale największy) Przedsiębiostwo Handlu Zagranicznego "Pol-Mot" podpisało z koncernem FIAT umowę licencyjną na produkcję modelu 126.
Model ten produkowany był od 1972 we Włoszech, a w Polsce od 1973 roku.
Data w Polsce to dopiero pierwsze egzemplarze zmontowane z włoskich komponentów.
We wrześniu 1975 roku produkcja ruszyła w Tychchach.(Data 1973 dotyczy Bielska-Białej).
Podobnie jak w przypadku innych pojazdów z krajów bloku wschodniego tak 126p, był wielokrotnie modernizowany, przerabiany itd.
Poniżej jeden z pierwszych POLSKICH FIATÓW 126p na ulicy i przyglądający się mu przechodnie
Na zdjęciu poniżej FIAT 126(bez oznaczeniea "p", co oznacza wersję włoską)
Poniżej POLSKI FIAT 126p pick-up użytkowy
Łącznie wyprodukowano 3 128 313 sztku.
Produkcja trwała (w Polsce): 1973 - 2000